sunnuntai 30. maaliskuuta 2014

Välikierto

Blogin kirjoittamisesta on taas tullut taukoa. Jotenkin tuntuu, ettei ole mitään sanottavaa. Elämässä ei tapahdu yhtään mitään erikoista, vaan samaa arkea rullataan eteenpäin olematta edelleenkään raskaana. Ei siis luomuihmettä ainakaan täällä, vaikka kovasti tietenkin toivottiin. Ajatukset ovat jo toukokuulla, uudessa IVF:ssä. En malta odottaa, näkyykö solunjakaantumisessa ym. merkkejä gluteenittoman ruokavalion vaikutuksesta. Tai sama se mistä syystä, kunhan vaan jotain muutosta parempaan olisi. Edes hiukan enemmän toivoa raskaudesta. Ja uskaltaako sitä toivoakaan, että saataisiin tällä kertaa jotain pakkaseenkin? Kahden välikierron jälkeen onkin aika jo päästä tositoimiin. Tällä kertaa sen on pakko onnistua. Mutta vielä odotellaan, ja jatketaan gluteenittomalla.

Gluteeniton ruokavalio on ollut hieman haastava, mutta ei ollenkaan mahdoton. Yhtään en ole lipsunut, onhan tässä motivaatio ymmärrettävistä syistä kohdillaan. Haastavinta on se, että vehnää tungetaan joka paikkaan, ja sitä on sellaisissakin tuotteissa, joissa ei tiennyt vehnää olevan. Lisäksi monet tuotteet saattavat sisältää pieniä määriä/jäämiä vehnästä, vaikka sitä ei ole erikseen tuoteselosteessa mainittu! En tiedä kuinka pienellä määrällä on merkitystä, mutta tässä tilanteessa ei haluaisi ottaa sitäkään riskiä, joten syön vain sellaista, minkä sisällöstä olen varma – useinmiten se tarkoittaa itse tehtyä. Ja auta armias jos eväät jää kotiin, on siinä kyllä miettimistä, mistä lounaspaikasta sitä saisi jotain sopivaa gluteenitonta & laktoositonta vatsantäytettä! Yksi parhaista henkilökunnan ehdotuksista on fetasalaatti ilman fetaa.

Mutta tällä nyt mennään, ja olo on kyllä kieltämättä parantunut ruokavaliomuutoksen myötä huomattavasti. Olo on paljon pirteämpi ja vatsa toimii kuten kuuluukin. Vatsa ei ole enää myöskään turvonnut. Mielikään ei ole ollut enää niin musta, tosin se saattaa kyllä johtua ihanista aurinkoisista päivistä ja siitä, ettei käytössä ole tällä hetkellä mitään hormoneja, jotka heittelisivät mielialoja. Toki kuukautisten alkaminen on aina yhtä kurjaa kun ennenkin, aina kun sitä ihmettä kuitenkin toivoo. Tästäkin kerrasta selvittiin kuitenkin kunnialla. Aika menee niin hitaasti. Kuukauden verran pitää vielä odottaa uutta kiertoa. Tässä kuussa tuli 3 vuotta lapsettomuutta täyteen. Se on pitkä aika odottaa.

6 kommenttia:

  1. Toi muuten on ihan totta että sitä vehnää tungetaan joka paikkaan, lisäks oon huomannu ku jätin eläinperäiset tuotteet pois ruokavaliosta niin niitäkin tuntuu yllättävistä paikoista löytyvän. Kotiruoalla meillä mennään, valmisruokia en oo hetkeen suuhuni pistänyt ja mietinkin et onko tää parantunut olotila vaan siitä ettei mitään lisäaineita ja aromivahventeita enää ruoassa ole.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sekin voi olla! Itse olen myös yrittänyt välttää lisä- ja säilöntäaineita, ja sitä myötä tietenkin myös eineksiä jo jonkin aikaa. Ei ne voi kenellekään hyväksi olla. Ihan hirvittää millaista sapuskaa sitä on kurkusta alas aiemmin laittanut, ihan vaan sen takia, että se oli niin helppoa ja nopeaa. Eipä ole enää paluuta siihen!

      Poista
  2. Itse olen myös gluteenittomalla lapsettomuuslääkärin ehdotuksesta. Tosin siitä syystä, että hän epäili minulla ärtynyttä paksusuolta. Jätin kesällä 2013 vehnän pois, mutta en orjallisesti tutkinut kaikkia tuoteselosteita. Marraskuussa 2013 aloitin gluteenittoman ruokavalion ja vatsan turvottelu sekä ilmavaivat loppuivat siihen. Lääkäri ehdotti gluteenitonta mulle tänä vuonna ja olipas kiva sanoa siihen, että olen jo :)

    Mun pelastus on gluteeniton kaurahiutale. Itse syön laktoosia eli se vähän helpottaa tätä. Semperin grov mixistä saa tehtyä ihan samanlaisia kastikkeita, kuin vehnästä. Oon tehnyt jonkin verran murusoosia esim ja tosi hyvää on :)

    Mä en enää koskaan aio palata gluteenipitoiseen ruokavalioon. Niin hyvä olo tästä tulee ja se mikä on ihan parasta; ei tarvii esim. jumppatunnilla pidätellä ilmavaivoja. Niitä kun ei vaan enää ole juuri lainkaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielenkiintoista, että on muitakin lääkärin suosituksesta gluteenittomalla! :) Onko sinulla huomattu mitään muutoksia hoitotuloksissa asiaan liittyen?

      Nyt kun sen sanoit, niin tajusin, että eipä muuten ole minullakaan kyseisiä oireita gluteenittomaan siirtymisen jälkeen ollut! En ollut edes huomannut niiden puuttumista. :) Itsekin olen miettinyt tuota ärtyneen suolen oireyhtymää, koska äidilläni on se. Lääkärisi oli siis sitä mieltä, että ärtyneen suolen oireyhtymässäkin voi olla hyötyä gluteenittomasta ruokavaliosta lapsettomuushoitoja ajatellen?? En nimittäin usko, että mulla välttämättä keliakiaa on, mutta jotain on!

      Kiitos hyvistä vinkeistä! Pitää kokeilla ainakin noita gluteenittomia kaurahiutaleita!

      Poista
    2. Meille on tehty gluteenittoman jälkeen vasta yksi FSH-hoito, kun inssiin ei päästy viikonlopun vuoksi. Tämä oli siis tammikuussa. Mulla oli gonal-f + pregnyl + lugesteron. Nega tuli siitä.

      Sain ylimääräisen ajan polille, kun soitin sinne, että olen ihan loppu ylimääräisiin tiputteluvuotoihin (mulla 2vko/kk+kuukautiset) sekä paineentunteeseen vatsalla. Oon itsepintaisesti yrittänyt lääkäreitä huomioimaan sen pointin, että mulla on kovasti endometrioosiin viittaavia oireita. Lääkärikäynnin tuloksena sovittiin gluteeniton ruokavalio ja arveltiin sitä ärtynyttä suolta. Mutta, sehän ei selitä tiputteluvuotoa, lapsettomuutta, paineentunnetta tai kipuja vatsalla. Noh, oli miten oli...olen jo luovuttanut sen suhteen, että endoa mulla vaivauduttaisiin diagnosoimaan. Nyt käydään nää pakolliset inssit läpi ja suunnataan sitten IVF:ään. Jos niissä ei pian tulosta saada, maksan vaikka itse yksityisen kautta laparoskopian, että saadaan vihdoin tolkku vuotohäiriöihin ja paineentunteeseen vatsalla.

      En oikein tiedä, mitä lääkäri ajatteli gluteenittomasta ruokavaliosta lapsettomuuden suhteen. Mulle jäi sellainen olo, että halusivat diagnosoida mulla vaan jonkin vaivan, et rauhoittuisin. Toisaalta taas mulla saattaa hyvinkin olla ärtynyt suoli (vuotava suoli?) ja sen takia aiheutunut endometrioosi. Siihen teoriaan uskon enemmän, kuin pelkkään ärtyneeseen suoleen.

      Poista
    3. Ei kyllä hyvältä - tai normaalilta - kuulosta. :( Luulisi, että olisi hyvä sulkea se endometrioosi pois. Ellei lääkärillä ole sitten joku hyvä syy olla epäilemättä sitä.

      Toivotaan nyt, että tästä gluteenittomasta on meille molemmille hyötyä, ja vielä sillä kaikkein toivotuimmalla tavalla! Onnea hoitoihin!

      Poista