perjantai 2. elokuuta 2013

Miten me tähän jouduimme?

Missä sitä verrattiinkaan raskauden alkamismahdollisuutta neulan pudottamisella Eiffel-tornista? Jos neula osuu maassa makaavaan appelsiiniin, raskaus alkaa. Kuulostaa kyllä aika mahdottomalta tehtävältä, ja siksi se on todellisuudessa kyllä osoittautunutkin. Ei tässä voi enää kun ihmetellä, miten joku voi tulla vahingossa raskaaksi! Todellisuudessahan hedelmöittymisen mahdollisuuden sanotaan olevan noin 20%:n luokkaa per kuukausi. Ei sekään paljon ole, mutta antaa jo vähän enemmän toivoa, kuin tuo appelsiinitarina. Taatusti ei ole nimittäin 20% mahdollisuutta osua siihen appelsiiniin sieltä Eiffel-tornista. Eikä lähempääkään.

Minulle on naisena annettu mahdollisuus jatkaa sukua. Kokea raskaus ja synnytys. Uskon, että kokemus on ainutkertainen. Teen kaikkeni, että olisin joskus raskaana. Minä vain haluan sitä niin paljon. Jos en voi muulla tavalla vaikuttaa, niin vaan toivon. Toivon oikein kovasti, niin ehkä se toteutuu. Enkä mahda mitään sille, että lapsettomuus vaikuttaa kaikkeen mitä teen. Se on tällä hetkellä osa elämääni. Se on osa minua. Kyllä minä olen yrittänyt olla ajattelematta liikaa lapsettomuutta. Yrittänyt elää normaalia elämää. Mutta miten sitä voisikaan olla ajattelematta? Eikö se tarkoittaisi, että asia ei ole minulle niin tärkeä? Jos olisit vasta rakastunut, mitä sanoisit, jos joku sanoisi sinulle, että älä ajattele häntä jatkuvasti? Koska kuitenkin ajattelisit. Vaikka kuinka yrittäisit olla ajattelematta. Minä olen rakastunut ajatukseen, että saisin joskus olla raskaana. Että saisimme vauvan. Pienen ihmisen, jonka kasvua saisimme seurata ja jota voisimme täydestä sydämestämme rakastaa. Voi kuinka paljon rakastaisin!

Näen joka puolella vauvavatsoja. Miten ne aina osuvatkin tielleni? Pysyisivät onnelliset jossain, missä en heitä näe. Olisivat onnellisia piilossa. Vauvavatsat muistuttavat minua joka kerta siitä, mitä minä en ole saanut. Käännän katseen pois. En halua katsoa. En, koska se sattuu. Minäkin haluan tuollaisen. Ison mahan, jota silitellä. Haluan tuntea potkut, jännittää kumpi sieltä tulee, ja haluan näyttää yhtä kauniilta kun raskaana olevat naiset näyttävät. Yhtä onnelliselta. Haluan olla yhtä onnellinen.

Monen monta kertaa olen luullut olevani raskaana. Jo häämatkalla jätin viinit juomatta, olinhan ihan varma, että olen raskaana. No en ollut. Mielikuvitus ja myös hormonit voivat saada aikaan vaikka minkälaisia oireita, joita voi erehtyä luulemaan raskausoireiksi, jos ei ole tarkkana. Itse asiassa kroppa luulee, että se on raskaana, koska kehossa jylläävät samat hormonit kuin raskaana ollessa. Vain sillä erotuksella, että se ei ole. Olen tullut jo sen verran skeptiseksi, etten varmaan usko olevani raskaana, vaikka olisi mitä oireita. En ennen kuin näen ne kaksi viivaa testissä. Ehkä en usko vielä silloinkaan, vaan teen niitä useamman. Jotenkin niin kaukaiselta tuntuu koko ajatus raskaudesta tällä hetkellä. Olen niin tottunut näkemään vain sen yhden viivan raskaustestissä, etten osaa kuvitellakaan muuta. Kyllähän nainen kai tietää, jos on raskaana. Niin ainakin luulisin. Niin olen kuullut sanottavan. Että sen vaan tietää. Olen oppinut näiden kahden vuoden aikana kuuntelemaan ja lukemaan kroppaani niin tarkasti, että ihmettelen, jos tällainen jäisi minulta huomaamatta. Niin paljon olen myös lukenut aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia. Viettänyt lukemattomia tunteja tutkien internetistä, mitä sisälläni tapahtuu – tai ei tapahdu - että tunnen itseni käveleväksi tietopankiksi ihmisen lisääntymiseen ja lapsettomuuteen liittyen. Mitä kaikkea ei opetettukaan koulun biologian tunnilla!

Lapseton miettii, tai ainakin minä mietin, teenkö itse jotain, millä aiheutan tämän itselleni. Meille. Ei pitäisi, mutta teen sitä silti. En mahda sille mitään. Olenko itse aiheuttanut valinnoillani jotain peruuttamatonta vahinkoa? Nuoruuden kosteat viikonloput ja kaikki kemikaalit, joita olen iholleni päästänyt. Onko aurinkorasvakin pahasta? Olenko itse sabotoinut mahdollisuuteni olla joskus äiti? Olenko odottanut liian kauan? Olen kuitenkin jo yli kolmekymmentävuotias. 35-vuotiaana naisen hedelmällisyys alkaa laskea. Eipä sitäkään ajatellut nuorempana. Vaikka periaatteessa tiesi. Ei sitä ajatellut lapsettomuutta. Ei sellainen mahdollisuus tullut mieleenkään. Ei silloin tuntenut ketään, joka kärsisi lapsettomuudesta. Tai ei siitä ainakaan puhuttu. Lapsia vaan tupsahteli ihmisille. Sitä eli sellaisessa harhakuvitelmassa, että niitä lapsia tosiaan vaan tehtiin. Miten väärässä sitä olikaan. Ja miten vihaiseksi se nykyään tekee, kun joku ajattelee noin. Vaikka itse oli ihan samanlainen.

Olemme kuitenkin onneksi vasta hoitojen alkutaipaleella eli paljon mahdollisuuksia on vielä edessä, kiviä kääntämättä ja oljenkorsia käyttämättä. Kaverille kilauttaminenkin saattaa auttaa, ainakin henkiseen puoleen. Mutta fakta on, surullista kyllä, että viidesosa lapsettomuushoidoissa käyneistä pareista jää lopulta lapsettomiksi (Väestöliitto). Mitään syytä ei välttämättä koskaan selviä. Viidesosa on aika paljon. Liian paljon. En halua edes ajatella, että kuuluisimme tuohon 20%:iin. Sama prosentuaalinen mahdollisuus, kun tulla raskaaksi yhtä kuukautta/kiertoa kohti! Toisaalta juuri tuo epävarmuus on kuitenkin samalla myös parasta tässä kaikessa. Muutenhan ei olisi toivoa. Ja sen toivon avulla juuri jaksaa eteenpäin. Että jos vaikka seuraavassa kierrossa onnistuu. Tai seuraavassa. Ehkä ensi talvena olen raskaana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti