maanantai 2. syyskuuta 2013

Metsäterapiaa

Rakastan mustikoiden poimimista ja sienestämistä. Metsässsä käveleminen on minulle eräänlaista terapiaa. Siellä on niin ihanan hiljaista, kaunista ja vihreää. Ilma on raikasta hengittää ja siellä tuoksuu.. metsä. Siellä mieli lepää ja voin unohtaa hetkeksi tämän kaiken. Ja unohdankin. Marjastus- ja sienestysinnostukseni ansiosta pakkasemme tursuaa sinisiä supermarjoja ja sienimetsän antimia, joilla jaksaa pitkän pimeän talven yli. Ei ole mitään parempaa kuin suppilovahverorisotto itse kerätyistä sienistä. Tai no ehkä itse poimituista mustikoista leivottu mustikkapiirakka.

Jos saamme lapsia, aion opettaa heidät pienestä pitäen marjastamaan, kuten omat vanhempanikin tekivät. Olin ensimmäistä kertaa mustikkametsällä alle puolen vuoden ikäisenä. Tosin vetelin sikeitä vaununkopassa vaarini vahtiessa vieressä, ettei lähellä näy käärmeitä. Vaikka en tuota tilannetta itse muistakaan, ajattelen sitä suurella lämmöllä. Kuinka hellyyttävää! Onneksi siitä on valokuva muistona. Myöhemmin sain oman pienen korin, johon keräsin itse mustikoita. Taisi suuhun kyllä mennä suurin osa, eikä koriin. Mutta siitä se lähti. Monet sanovat, että nauttisit nyt elämästä ja tekisit sellaisia asioita, joita ei voi tehdä sitten kun on lapsia. Minä kuitenkin kaipaan hämyisten baari-iltojen ja festareiden sijasta juuri tuollaisia koko perheen mustikkareissuja ja ihan tavallista lapsiperheen arkea. Haluaisin olla jollekin lapselle yhtä hyvä äiti kuin oma äitini on ollut minulle. Haluaisin antaa jollekin lapselle yhtä onnellisen lapsuuden kuin minulla on ollut. Miten siitä tulikaan niin vaikeaa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti