sunnuntai 10. toukokuuta 2015

Äitienpäivä

Taas kerran monille muille, mutta ei vieläkään minulle. Ei vieläkään monille. Tämä päivä ei enää muistuta minua niinkään omasta äidistä, vaikka toki häntä onnittelin. Tästä päivästä on tullut vain päivä, jonka toivoisi olevan mahdollisimman nopeasti ohi. Facebook ja jokainen muukin media on täynnä äitien loputonta onnea, onnitteluja äideille, aamiaisia vuoteisiin ja pikku kätösin tehtyjä äitienpäiväkortteja. Tämä päivä ei tunnu enää mukavalta päivältä, jolloin muistetaan omaa äitiä, vaan tästä on tullut valitettavasti päivä, joka muistuttaa omasta epäonnistumisesta naisena. Siitä etten ole onnistunut vieläkään tulemaan äidiksi, en edes raskaaksi. Siitä etten ole kykenevä luomaan uutta elämää, vaikka se kaikkien biologian lakien mukaan pitäisi olla jokaiselle naiselle mahdollista. Tunnen myös syvään juurtunutta pelkoa siitä, etten koskaan tulekaan omaa lasta saamaan. Siskolleni tämä on ensimmäinen äitienpäivä. Minulle tämä on päivä, joka viiltää taas auki melkein jo parantuneet haavat. Olisipa tämä päivä jo ohi ja tulisipa huominen, jolloin ei enää hehkuteta kuinka ihanaa ja mahtavaa on olla äiti.

Mutta kerronpa uutisen. Olen voinut viimeisen kuukauden oikein hyvin. Itseasiassa yllättävän hyvin ainakin olosuhteisiin nähden. Minun pitäisi olla todella allapäin. Kaikki Kelan korvaamat hoidot on nyt käytetty, ja todennäköisesti viimeinen mahdollisuutemme saada biologisesti oma lapsi on epäonnistunut. Tai ainakin toiseksi viimeinen. Näyttää vahvasti siltä, että edessä on lahjasoluhoidot. Kuitenkin kyyneleet ovat poissa, alakuloisuus on poissa, ja olen voinut sekä fyysisesti että henkisesti paremmin kuin pitkiin aikoihin. Olen ollut hieman lähempänä omaa entistä itseäni, jollainen joskus olin. Jollainen haluaisin olla. En ole vielä ihan siellä, mutta koko ajan lähempänä. En voi sanoa, etten ole ajatellut lapsettomuutta, sillä olen. Joka ikinen päivä. Ei se tuska mihinkään häviä, mutta silti voin kummallisen hyvin. Liekö olen turtunut näihin aina vaan toinen toistaan seuraaviin pettymyksiin vai onko tässä takana muutakin? Luulen, että on.

Olen alkanut ystävän kannustuksesta käyttämään Fitlinen ravintolisiä, joiden avulla kehon vitamiini-, mineraali- ja hivenainetasapaino pitäisi olla kohdillaan – mikä parasta – täysin luonnollisesti (kylläpä kuulostaa ihan mainokselta!). Vaikka koko ajan olen uskonut siihen, että ruokavaliolla ja elämäntavoilla on suuri vaikutus lapsettomuuteen, olin silti kovin skeptinen aluksi. Humpuukia, sanoo varmasti moni, mutta minä ainakin olen jo niin epätoivoinen, että olen valmis kokeilemaan ihan mitä tahansa tullakseni raskaaksi. Sitäpaitsi napsin kaiken maailman (synteettisiä) vitamiineja joka tapauksessa, miksi en siis ottaisi niitä mieluummin täysin luonnollisessa muodossa kun kerran voin? Olen nähnyt muutoksen ystävässä, joka on käyttänyt Fitlinen tuotteita jo yli puoli vuotta, ja olen erittäin vaikuttunut. En voinut muuta kun kokeilla niitä itsekin. Odotukset ovat kovat, ja voihan olla että petyn, mutta so far so good!

Enhän voi varmasti tietää, johtuuko se näistä vitamiineista, mutta uskon itse siihen, että ne ovat tasapainottaneet mielialaani ja auttaneet minua voimaan henkisesti paremmin, nimenomaan suoliston hyvinvoinnin kautta (valmiste sisältää kaikki tarvittavat vitamiinit, hivenaineet, mineraalit, kuidut ja maitohappobakteerit). Serotoniinin eli mielihyvähormonin tuotantohan lähtee juuri suolistosta. Vielä muutama kuukausi sitten lääkäri ehdotti mielialalääkkeitä. Kieltäydyin jo silloin, mutta nyt niille ei edes ole mitään tarvetta. Eipä ole edes tarvinnut käydä lääkärissä. Tämän viimeisen epäonnistuneen IVF-hoidon jälkeen en muista pahemmin edes itkeneeni. Toki surin, mutta olo on ollut kaiken kaikkiaan paljon tasapainoisempi ja olen ollut paljon toiveikkaampi tulevaisuuden suhteen. Pahin epätoivo on tiessään. Itse asiassa se on kadonnut kuin tuhka tuuleen, ja elämä näyttää ihan oikeasti ainakin hieman valoisammalta. Tuntuu siltä, että asiat vielä järjestyy. Tavalla tai toisella. Tiesin, ettei asia murehtimalla muuksi muutu, saati jäämällä tuleen makaamaan. Siispä nousin. Ja jatkoin vitamiinien syömistä (tai itse asiassa juomista). Tietenkin toivoen, että tästä seuraa jotain muutakin hyvää. Kerron jos näin käy. Jos ei, niin tulipahan ainakin kokeiltua.

Jos jotakuta kiinnostaa, lisätietoa Fitlinesta löytyy täältä:
http://www.pm-international.com/?cid=72&c_id=4990&TP=6246220

10 kommenttia:

  1. Kiitos linkistä, tulee tarpeeseen tuo tieto! Minulla on selittämätöntä alakuloa ja epätoivoisuutta, kyllästyneisyyttä (en tiedä mistä johtuu, lapsia on kolme ,joten syy tähän on joku epämääräinen) ja olen yrittänyt etsiä luontaista tuotetta / vitamiinia tai ihan mitä vaan , josta saisin tähän olotilaan apua. Mielialalääkkeitä en haluaisi käyttää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä, jos tuli tarpeeseen, ja olisi hienoa, jos saisit noista avun. Kalliitahan ne on, mutta mielestäni ainakin kokeilemisen arvoisia.

      Poista
  2. Hienoa kuulla pitkästä aikaa sinun kuulumisia! Ja aivan mahtavaa, että voit paremmin. Olet ihailtavan vahva ihminen ja tsemppaaja ja tuo asenteesi on esimerkillinen. Mitä noista fitlinen tuotteista olet kokeillut?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos, tässähän ihan punastuu. :) Minulla on käytössä Fitline optimaalisetti eli Basic, Activize ja Restorate. Aamulla sekoitan kaksi ensimmäistä yhdeksi juomaksi ja illalla tuntia ennen nukkumaan menoa juon Restoraten.

      Poista
  3. Oletko koskaan kokeillut raakaruuan vaikutusta vointiin/hoitoja ajatellen? Itsellä kesti myös raskautuminen. Kierrossa, jossa tärppäsi oli mukana Femar (kuten muutamassa aiemmassakin) mutta sen lisäksi söin sen kuukauden (ja osittain edeltävän kuukauden) vähähiilihyraattisesti ja paljon marjoja. Tein iltaisin puolukkasurvosta, johon mm.laitoin lucuma-jauhetta. Lisäksi tein raakasuklaata, söin paljon pähkinöitä jne. Vointi parani selkeästi ja tuossa kierrossa ovuloin ekaa kertaa ja raskauduin. Toki vaikutusta on varmasti Femarillakin, mutta uskon myös raakaruuan voimaan ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, jolloin vitamiineja tulee moniouolisesti jne. Suosittelen perehtymään myös raakaruuan maailmaan. Tsemppiä jatkoon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Raakaruuan kokeilu on jäänyt hieman sanotaanko vaiheeseen. Ostin pari vuotta sitten kirjan, jossa on raakaruokaohjeita, mutta siihen se onkin sitten jäänyt. Olen myös kuullut, että jotkut ovat tulleet raskaaksi karppaamalla. Luulen, että mun juttu voisi olla ennemminkin juuri tuo vähähiilarinen ja hyväkarppaus. Gluteenittomallahan olen jo kolmatta kuukautta. Kiitos vinkeistä! Hyvinhän se voi olla, että on ollut vaikutusta kohdallasi!

      Poista
    2. jaa vai että suklaata ja puolukkaa, ja hupsis, sitä onkin raskaana. Mulla on selvästikkin ollut väärät keinot tässä kohta viis vuotta. :O

      Poista
    3. Ikävää, että ihmisten täytyy aina kommentoida ikävästi toisten ajatuksia. En missään vaiheessa ole sanonut, että puolukka ja suklaa on avain raskauteen. Kerroin omasta kokemuksesta, ja siitä mitkä koen itse vaikuttaneen raskautumiseen. Ulkomailla on julkaistu paljon kirjoituksia raakaruuasta ja raskautumisesta. Onhan tämän blogin pitäjäkin lähtenyt avoimin mielin kokeilemaan uusia juttuja, joilla voi ehkä parantaa omaa hyvinvointiaan. Näin pitää toimiakin, eikä kenelläkään ole oikeutta loukata toisten tunteita kritisoimalla heidän ajatuksia siitä, että mikä on auttanut heitä raskautumisessa.

      Poista
    4. Niin eiköhän se ole se kokonaisuus. Se että on syönyt terveellisesti, ja siitä kerroit esimerkkinä pähkinät, marjat ja raakaruuan. Kaikkea tässä tilanteessa on valmis tosiaan kokeilemaan, eikä kukaan varmasti uskokaan, että yksi ruoka-aine muuttaisi tilannetta.

      Avain on nimenomaan se oman hyvinvoinnin parantaminen, tapahtui se sitten minkä avulla tahansa. Ja varmasti ovat myös aika yksilöllisiä juttuja, mikä toimii kenelläkin. Riippuu tietenkin paljon lapsettomuuden syystä. Itsellä kun ongelma tuntuu olevan vain ja ainoastaan munasolujen laadussa, yritän kuumeisesti etsiä keinoja niiden laadun parantamiseen. Mielestäni se on ihan selvää, että ruokavaliolla on jonkinlainen vaikutus siihen, miten keho toimii tai on toimimatta.

      Poista
    5. Olen niin kurkkuani myöten täynnä tuota 'syöt vain väärin' -tavaraa. Miten esimerkiksi huonosti syövät narkomaanit voisivat saada lapsia jos olisi kyse vain tällaisesta ravintopuolesta? Syövätkö kehitysmaissa ihmiset edes tarpeeksi?
      Itselläni on ollut syvä morkkis lapsettomuudestani, enkä tiedä osaatko edes kuvitella, miltä tuntuu nuo popsi -sitä ja popsi -tätä, niin olet samantien raskaana.

      Poista